sobota 16. februára 2013

Piatok 15.

Ako niektorí majú hrôzu z piatka 13., ja som tu hrôzu zažil z mojej/našej profesii. Zdal sa to byť pohodový piatok, kedy bol plán pokutrať sa na katastri a kolegovi zamerať pár bodov GPS. Prvý šok bol, keď sa ozval kamarát, že jeho známy má problém, tak sme na to na katastri hneď pozreli. No pri pohľade na vyhotovený Geometrický plán (GP) (či už prvom, alebo aj hlbšom) pozeráme čo to tam ten geodet postváral, (v skratke GP podľa UO ROEP-u).

Považujem za neúctivé, ak niekoho požiadam o vyhotovenie GP a ten ho vyhotoví v môj neprospech, polovicu záhrady (evidentne mojej podľa všetkých technických podkladov*) „pričlení“ susedovi.
* UO-ROEP-u nepovažujem za technické dielo, ale za nezmysel, ktorý v k.ú. s krokárskymi a lokalizačnými škicami nemalo vôbec vzniknúť, ako aj výmery v písomnej časti (SPI) takýchto (odhadovaných/priznávaných a graficky ROEP-om určených) parciel.
Chápal by som, že by z parcely KN-C 257, odčlenil trojuholník cca 50m2 (aby PKN 71 nebola ukrátená), ale vzhľadom na kvalitu pozemnoknižnej (PK) mapy je aj to nepreukázateľné, nehovoriac o existencii dobového GP ktorý potvrdzuje skutočný stav.
Či ten geodet bol znechutený profesiou ako som ja teraz jeho výsledkom, alebo to bolo len lenivosťou (načo sa kutrať, keď ide i ľahšie), ale zaručene je to tlejúcim uhlíkom ďalších problémov, ktoré môžu vzbĺknuť po 16 rokoch ako v ďalšom prípade.


Druhým včerajším znechutením bolo pri zameraní GPS bodov kolegovi, ktorý sa spýtal o radu, nakoľko nepoznám celé pozadie a podklady mám len čo som dostal na papieri.  Ako som načrtol niekedy v 97 si niekto dal vyhotoviť GP, dal ho zapísať a daný pozemok užíva (podľa stavu oplotenia sa zdá, že snáď aj dlhšie), vyhotovený GP vzhľadom na kvalitu PK máp niet mu moc čo vytknúť,  nechcem sa zamýšľať nad výsledkami iných geodetov, (aspoň kým neuvidím LMS), avšak skôr ma trápi načo vznikol súdny spor, resp o čo sa opiera, technické podklady nejednoznačné, to naozaj stačí tak málo ako je UO-ROEP?
 Helmertovou (zhodnostnou) transformáciou na 5 ident. bodov okolo cesty sa mi nepodarilo priblížiť výsledku ROEP-u, z čoho vyplýva že tvorcovia ROEP-u považujú PK mapu (červený raster) za náčrt/škicu (lokálnym posúvaním - rozdiel medzi zelenými a červenými hranicami si všimne asi každy), preto obdivujem odvahu súdneho znalca z odboru Geodézie vyhotoviť GP podľa ROEP-u. 
Je smutné že mnohí právnici nerozlišujú a ani nechápu, že z niektorých máp UO sa dá merať na cm iných na m a z niektorých sa nedá ani na 10-tky metrov, o čom svedčí aj UO-ROEPu v Čiernom, kde je chybička 700m v polohe čiary (krát cca 50m šírky pozemku, to si vie každý vypočítať o koľko chybne zdaňovaných hektárov ide, či už pri dedičstve alebo dani z pozemkov), žiaľ z podkladov to však vyčítať nejde. Pokiaľ žijú susedia, ktorí si to obaja pamätajú niet problém, no čo potom keď sa pominú, alebo si to niektorí nebudú chcieť pamätať, to zas bude nejeden zbytočný spor.

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára